BLOG RUBRIEKESARUIMTEVAART

Nieuw hoofdstuk voor Ariane 6 en Vega Launchers

De P160C-kwalificatiemotor werd op 24 april met succes getest op de Europese ruimtehaven in Frans-Guyana, op de boostertestbank voor vaste-stofboosters (BEAP) die wordt geëxploiteerd door de Franse ruimtevaartorganisatie (CNES).

De succesvolle statische testontsteking van de eerste P160C-motor is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van toekomstige upgrades van de Europese draagraketten Ariane 6 en Vega C

De P160C is een upgrade van de P120C-motor, ontwikkeld door Ariane Group en Avio via hun 50/50-joint venture Europropulsion, en is een van ’s werelds grootste koolstofvezelraketmotoren uit één stuk. Het ontwikkelingsprogramma wordt beheerd en gefinancierd door het Europees Ruimtevaartbureau (ESA).

De nieuwe motor is een meter langer dan de P120C en bevat meer dan 14 ton extra vaste brandstof, waardoor de prestaties van Ariane 6 en Vega C, hun laadvermogen en hun concurrentievermogen aanzienlijk toenemen.

Het uitgebreide ontwerp van de P160C omvatte dat de motor met één meter werd verlengd zonder de verbindingsinterfaces met de centrale kern van de Ariane 6-draagraket aan te passen. Deze ontwikkelingsinspanningen gaan hand in hand met upgrades van de industriële productie bij Ariane Group, Avio en hun partners, naast de lopende productie en opschaling van de P120C-motor voor de komende lanceringen van Ariane 6 en Vega C.

De P160C heeft drie hoofdcomponenten. De eerste is de composietstructuur, vervaardigd door Avio in Colleferro (bij Rome) via filamentwikkeling en geautomatiseerde lay-up van koolstof/epoxy pre-pregvezels. De tweede is het stuwmondstuk, gemaakt door ArianeGroup in Le Haillan (bij Bordeaux) uit composietmaterialen, dat de extreem hete gassen (3000 °C) met zeer hoge snelheid uitstoot om stuwkracht te leveren.

Het mondstuk is cardanisch ophangbaar om de vlucht van de draagraket te sturen. Het laden van de brandstof en de integratie van de motor vinden plaats bij de gezamenlijke dochterondernemingen Regulus en Europropulsion in Frans-Guyana.

Het derde element is de aluminium-koolstofvezelcomposiet ontsteker, geproduceerd door Nammo in Raufoss (Noorwegen) onder verantwoordelijkheid van Avio, die de betrouwbare ontsteking van de motor garandeert.

Deze kwalificatietest van de P160C-motor vond plaats amper vier jaar na de kwalificatie van de P120C-motor, die inmiddels operationeel is op Ariane 6 en Vega C en hun eerste commerciële vluchten heeft voltooid

Team kosmosnieuws

KosmosNieuws, jouw ultieme bron voor het laatste nieuws en diepgaande inzichten op het gebied van astronomie en ruimtevaart.

Lachlan

Vrijwillige redacteur bij KosmosNieuws

Related Articles

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Back to top button
KosmosNieuws.nl